|

ابله کتابی است که خواندنش نگاه شما به زندگی را عوض می کند

در سر یک محکوم به اعدام چه می گذرد؛ آیا یک ابله می تواند جامعه را نجات دهد؟

shayanews

آیا افراد درستکار و با اخلاق، می‌ توانند جامعه‌ ای که در نا آگاهی غرق شده و آدم‌ های آن فقط به پول و زیبایی توجه دارند را نجات دهند؟

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- میان کسانی که با آثار فاخر جهان آشنایی دارند کمتر کسی پیدا می شود که با نام داستایوفسکی آشنا نباشد. او که در سال 1849 به جرم شرکت در توطئه ای سیاسی دستگیر و برای گذراندن دوران محکومیت خود ، به یکی از مخوف ترین زندان های مجرمان سیاسی پترزبورگ تحویل داده شد و در نهایت نیز به تیرباران محکوم گردید. لذا شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که ابله اثری فاخر از این نویسنده است که با بیان ریزبینانه، تمام لحظات اعدام را طوری شرح می دهد که انگار خواننده، خود شاهد عینی ماجراست.

4

داستایوسکی این صحنه اعدام و عذاب روحی ناشی از آن را با توصیفی ملموس در قسمتی از کتاب ابله اینگونه توصیف می کند:

وقتی کسی را با شکنجه می‌کشند رنج و درد زخم‌ها جسمانی است. و این عذاب جسمانی آدم را از عذاب روحی غافل می‌کند، به طوریکه تنها عذابی که میکشد از همان زخم‌ هاست تا بمیرد. حال آنکه چه بسا درد بزرگ، رنجی که به راستی تحمل‌ ناپذیر است از زخم نیست بلکه در اینست که می‌دانی و به یقین می‌دانی که یک ساعت دیگر، بعد ده دقیقه دیگر، بعد نیم دقیقه دیگر، بعد همین حالا، در همین آن روحت از تنت جدا می‌شود و دیگر انسان نیستی و ابدا چون و چرایی هم ندارد. بزرگ‌ ترین درد همین است که چون و چرایی ندارد. (رمان ابله – صفحه ۳۹)

آنچه در ابله پنهان است

قهرمان اصلی این داستان شگفت انگیز، شخصی به نام پرنس لی یو نیکلایویچ میشکین است که آخرین بازمانده از یک خاندان اصیل محسوب می شود. پرنس که با از دست دادن پدرش در کودکی به فردی گوشه گیر تبدیل شده است از حملات صرع نیز رنج می برد که در نتیجه آنها شخصیتی نیمه ابله پیدا کرده است. لذا با تصمیم یکی از دوستان پدرش، پرنس را برای معالجه نزد یک روانپزشک در سوئیس می برند. به این امید که کودک رنجور، بار دیگر دوران لطیف کودکانگی اش را از دل این همه مصیبت که به حق مستحق آن نیست، بیرون بکشد. در پی این روند،  وقتی زمان می گذرد و پرنس تدریجا احساس می کند که درمانش جواب داده و در مسیر بهبود است، به جهت دریافت یک نامه به سمت روسیه باز می گردد. وی در مسیر بازگشت همسری را می یابد که در روسیه خویشاوندی ندارد جز خانم ژنرال که او هم نسبت دوری با وی دارد. اما به هر روی تصمیمش بر این است که نزد او برود. در ادامه ی داستان پرنس نیز طی زمانی دیگر به دیدار ژنرال و همسرش می رود و با شیرین زبانی خودش را در دلشان جای می کند

1

اکنون پرنس که سالیان سال از روسیه دور بوده، خود را در جایگاهی جدید می یابد. دنیای که مملو از انسان های اشرافی است که فکر و ذکرشان توسط پول و میل به زیبایی تسخیر شده. حال آنکه پرنس قصه ی داستایوفسکی، آنقدر پاک و بی آلایش است که انگار از جهانی دیگر به آن محیط وارد شده است. کسی که بسیار با همه چیز زندگی خود و اطرافیانش صادق است و هیچ چیز نمی تواند به اندازه ی نرنجاندن دیگری و احترام به عواطف و احساسات همنوع، ذهنش را به خود مشغول سازد.

بله! قصه ی ابله، قصه ی انسانی با ضمیر پاک است که به یکباره وارد جهان پر از فساد و فریب پترزبورگ می شود.

فایده ی خواندن ابله چیست؟

این رمان شگفت انگیز روایت گر جامعه‌ ای است که  پول و زیبایی در آن قدرت مطلق است و اگر کسی این دو را نداشته باشد عملا هیچکس نیست.

حال خود تصور کنید ابلهی که در نهایت پاکی وسط این سیاهی ها پرتاب شده، می تواند در چنین جامعه ای تا چه حد به جنون برسد. 

این رمان به طور احتمالی، سعی در پاسخ به این سوال دارد که آیا افراد درستکار و با اخلاق، می‌ توانند جامعه‌ ای که در نا آگاهی غرق شده و آدم‌ های آن فقط به پول و زیبایی توجه دارند را نجات دهند؟

2

ترجمه ی ابله به زبان فارسی

این کتاب تا کنون توسط بسیاری از مترجمان به زبان فارسی ترجمه شده اما یکی از بهترین آنها بی شک ترجمه سروش حبیبی از نشر چشمه است

اگر به بررسی آثار جهان علاقه دارید به این قسمت نیز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی